Hundbesvär

Lilla hunden försvann häromkvällen. Modern och jag letade, ropade, visslade. Hund syntes inte till. Paniken steg i bröstet. Till slut återfanns dock hund i stallet, fullt upptagen med att jaga något okänt bakom hästfodersäckarna, helt omedveten om världen runt henne. Hund bars in i huset, lommade sedan omkring med olycklig uppsyn och dreglade över hela golvet.
- Hon har nog bitit i en groda, blev utlåtandet. En stund senare upptäckte modern något mörkt som stack ut ur hunds mun. Vi såg på varandra i skräck.
- Det är väl inte en bit av grodan som hon bär omkring i munnen?!
Jag fick i uppgift att öppna hunds mun och ta reda på vad det var för något i hunds mun. Jag sade åt hund att öppna munnen. Hund vägrade.
- Hjälp mig att öppna hennes mun och se vad det är, sade jag till modern.
- Näe usch vad äckligt, det är din hund, det får du göra själv, svarade modern och placerade sig på behörigt avstånd från mig, hund och eventuella grodkvarlevor i hunds mun. Jag satte på mig ett par gummihandskar. Såg framför mig visioner av halväten grodkropp i lilla hunds mun. Stålsatte mig. Försökte bända upp hunds mun. Hund vägrade. Jag fösökte igen. Hund sade att hon absolut inte tänkte öppna munnen och dreglade lite mer på golvet. Jag hämtade skruvmejsel, kilade in den i hunds mun och försökte bända upp käkarna. Hund skrek, slingrade sig ur mitt grepp och sprang iväg. Jag tittade på modern.
- Jag tror inte att hon KAN öppna munnen. Käkarna sitter fast.
Vi såg på varandra i några sekunder i misstro. God idé uppenbarade sig.
- Vi hämtar hennes favoritleksak, så ser vi om hon kan öppna munnen eller inte.
Sagt och gjort. Leksak hämtades och placerades framför hund. Hund tvekade i cirka en sekund, spottade ut mörkt objekt på golvet och sprang sedan iväg med leksak. Jag plockade upp de misstänkta grodkvarlevorna från golvet och tog mig en närmare titt på dem. Vad det var? En liten bit av en papperskartong.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0